-
23 اسفند 1397, 12:39 #11
یک نکته کوچولو هست اونم اینه که کمپانی های لاستیک سازی نمیان یک لاستیک فقط مختص شرایط عبور از گل و لای تولید کنن و یک لاستیک واسه عبور از محیط های شنی.
جیپ های قدیمی تو صحرا مشکل دارن بخاطر لاستیک های باریکشون.
ولی اگر و اگر شرایط گل و لای بصورتی باشه که زمین سفت زیر لایه گل و لای عمق زیادی نداشته باشه لاستیک باریک بهتر هست.
اگر حالت باتلاقی باشه باز لاستیک های خیلی پهن (بالونی) کارائی دارن.
البته تو ایسلند هم با اینکه یخ بندان هست ولی بخاطر اینکه بعضی قسمتا آب هم هست و اینکه مسیر ها سنگلاخی و زمین یخ زده هست از لاستیک های بالونی میخدار استفاده میکنن.
بسته به نوع زمین و لایه های زیرش متفاوت هست این بحث انتخاب عرض لاستیک.
-
23 اسفند 1397 12:39 # ADSآگهی بازرگانی تبلیغات هوشمند
- تاریخ عضویت
- امسال
- نوشته
- 1026
-
23 اسفند 1397, 12:40 #12
اینکه چرا روش محاسبه رو نمیگن دلیلش خیلی چیزا میتونه باشه.
ولی به عنوان مثال شرکت میشلن از ابر کامپیوتر واسه محاسبات این پارامترها استفاده میکنه و بعد از طراحی هم بازم تو پیست های مختلف و توسط راننده های حرفه ای تست میکنن و بازم پارامترها رو به کامپیوتر میدن و مدلسازی رو اصلاح میکنن. این فراآیند واسه اونا یکی دوسال اقلا طول میکشه پس فرآیند طراحیشون هم دقیقا بر اساس فرمول نیست و باز هم سعی و خطا موثر هست تو این روش محاسبات. ضمن اینکه شرایط جاده های غیر آسفالتی خیلی متغیر هست و باید میانگین در موردشون گرفته بشه.
واسه عرض های لاستیک کم هم دیدم از لاستیک های آجدار atv ها استفاده میکنند.
بعضی مناطق هم از شنی استفاده میکنن به جا لاستیک.
در مورد کفش پاتیناژ جنس اون تیغه کف کفش فلزی هست و اگه لاستیکی باشه و آجدار سر نمیخوره. ضمن اینکه معمولا اون تیغه کف کفش رو همیشه پولیش میکنن که کاملا صاف باشه و واکس مخصوص هم داره واسه چرب شدن و کاهش اصطکاک. قضیه اش با لاستیک فرق داره.
لاستیک های باریک مخصوص یخ میخدار هم هستن و این عرض کم فشار بیشتر میخ هارو به همراه داره (تو مسا بقات کشورهای اسکاندیناوی که تو یخ برگزار میشه این لاستیکا رو میتونید ببینید با عرض کم و میخ های بلند).
زنجیر چرخ هم لاستیک رو خراب میکنه هم اینکه کیفیت سواری ماشین رو به شدت کم میکنه واسه همین بجاش لاستیک های یخ شکن یا معمولی استفاده میشن که بهتر از زنجیر چرخ هستند ضمن اینکه بستن زنجیر چرخ تو دمای های پائین خودش مکافاتیه و بیشتر هم بدرد برف میخوره و نه یخ.
(راننده های کشورهای سردسیر قلق رانندگی تو یخ رو هم بلد هستن و اینم یک پارامتر هست تو انتخاب لاستیک براشون)
تو آلاسکا هم لاستیک ها نه میخ دارن و نه زنجیر چرخ میبندن.
تو شرایط حاد اسپری هائی به لاستیکاشون میزنن که حالت چسب رو داره و چسبندگی رو افزایش میده.
اینا اکثرش تجربی هست و نه محاسباتی و تنها به طراحی لاستیک مربوط نیست به مهارت راننده هم بستگی داره.